فرهنگی
ای بهار دلها
ای کاش می دانستیم در دعا برای ظهورت چه اسراری نهفته است و چه برکات و آثاری بر آن مترتبت است.
اول مظلوم عالم شکایت خویش از مردم روزگارش را به نخلستان می برد و درد دل با چاه می گفت. ای کاش می دانستیم در کدام نخلستان سر بر کدامین چاه غربت از بی وفایی و غفلت ما شِکوه می کنی! نمی دانم چه شکوهی در ظهورت نهفته است و تو چه عظمتی داری که امیر مومنان (ع) آن عدل مجسّم آروزی برپایی دولت تو و شوق دیدن حکومتت را بر دل دارد؟
ای کاش عزاداران، سینه زنان و گریه کنان بر سالار شهیدان می دانستند که هم اینک حضرت ابا عبداله الحسین (ع) تعزیه دار غربیت وسوگوار مظلومیت توست تا آن جا که می فرماید:
«مهدی ما در عصر خویش مظلوم است»
تا تاکیدی باشد بر این فرمایش شما بر ان منتظر عاشق که :
«من مظلومترین فرد عالم ام»
صحرای کربلای غربت توست و عرصه ی ابتلای مردمان و این تویی که هر صبح و شام آوای «هل من ناصر ینصرنی» سر می دهی و یار و مددکار می طلبی. دردا که هلهله ای ایادی شیطان و امواج سپاه کفر و نفاق، شنیدن صدای استغاثه تو را مشکل ساخته است!افسوس که پرده های غفلت و معصیت، گوش جانمان را سنگین و ناشنوا ساخته است!
ای کاش «هل من معین» ات را می شنیدیم و تو را لبیک می گفتیم. تازه در این میدان از ما سر و جان نخواسته ای. سخن از شمشیر و نیزه و خنجر نیست. فقط فرموده ای برای ظهورم دعا کنید. وای بر ما ! و ای بَدا بحال ما که از انجام همین وظیفه ی ساده نیز طفره رفتیم ………
سلام بر مهدی ! آن پدر مهربان! آن برادر همزاد! آن همدل همراه و آن پناه مردمان در حوادث هولناک. هدف نهایی از ظهور تو رساندن انسان به نهایت درجه ی عبودیت و معرفت الهی و فراگیری مهر و محبت رحمانی است. شمشیر قهر و انتقام تو، برای از میان برداشتن معاندان و مستکبرانی است که بویی از مهر و محبت نبرده اند و فراگیر شدن رافت و رحمت در جهان و رسیدن انسان به سعادت را بر نمی تابند. همانان که موانع مهرگستری در جهانند و باید از شمشیر قهر مهدوی که تجلی قهر الهی است، از میان بروند.
پس برادرم، خواهرم! بیا تا معرفت وشناخت خویش را نسبت به آن یگانه ی دوران و آن میر مهربان ارتقاء بخشیم و از خداوند متعال توفیق جرعه نوشی از جام محبت، معرفت، ولایت، رافت و دعای خیر حضرتش را طلب نماییم.
« اللّهُمَّ هَب لَنا رَاَفَتَهُ وَ رَحمَتَهُ وَ دُعاءَهُ وَ خَیرُه»
پژوهشی
کتاب فرهنگ الفبای مهدویت موعودنامه، کتابی در موردپیرامون حضرت مهدی(عج)،غیبت،انتظار،ظهورو…می باشد.در این کتاب به این که ابدال چه کسانی هستند اشاره شده است در بحارالانوار آمده است که:از یاران امام زمان(عج)در شام هستند که هنگام ظهور حضرت،خود را به مکه میرسانند وبا آن حضرت بیعت میکنند.در مورد زیارت عاشورا گفته شده زیارت مخصوص امام حسین(ع)است که در دو قسم از آن،از خونخواهی حسین(ع)در رکاب حضرت مهدی(ع)خبر میدهد:((ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد(ص))و((ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم)).مفاتیح الجنان،زیارت عاشورا مرحوم محدث نوری حکایت سیدرشتی را چنین نقل میکند که حضرت مهدی(ع) به سیددستور خواندن نافله،زیارت جامعه و زیارت عاشورا را میدهد وپس ازآن میفرماید:((شماچرانافله نمیخوانید؟نافله،نافله،نافله!شماچراعاشورانمیخوانید؟عاشورا،عاشورا،عاشورا!شماچراجامعه نمیخوانید؟جامعه،جامعه،جامعه!
موسسه انتشارات: میراث ماندگار
مولف: مجتبی تونه ای